پل دوازده چشمه

پل دوازده چشمه پلی با قدمتی پیش از تاریخ اسلام در آمل

پل دوازده چشمه یا دوازده پله آمل یکی از این دو پل است که بر روی رود هراز، ابتدای خیابان سبزه میدان ساخته شده است و قسمت غربی و شرقی این شهر را به هم متصل می‌کند و هنوز بعد از گذشت سال‌ها از ساخت پل، رفت و آمد روی آن جریان دارد و محل عبور و مرور وسائل نقلیه، اتومبیل و عابرین است.علاوه بر نام ۱۲ پله یا چشمه که ساکنان آمل و مردم این شهر به این پل نسبت می‌دهند، این پل به نام هراز، امام حسن عسگری نیز شهرت دارد.

برخی بر این باورند که پل دوازده چشمه در اوایل قرن ۱۸ میلادى به وسیله یکى از شیخ‌الاسلام‌هاى سابق آمل ساخته شده و در قرن ۱۹ میلادى توسط میرزا شفیع مازندرانى وزیر دوره ناصرالدین‌شاه تعمیر و بازسازى شده است. قدمت بناى پل به سال ۱۰۱۸ هجرى قمرى مى‌رسد. البته تاریخ دقیق بنای این پل معلوم نیست، مرحوم اعتماد السلطنه بنای این پل را مربوط به قبل از اسلام می‌داند. بعضی از محققین آن را از آثار شاه عباس اول صفوی می‌دانند.

پل دوازده چشمه دارای ۱۲ طاق و دهنه می‌باشد که هر یک بر پایه‌های مستطیل شکل استوار شده‌اند به صورتی که ارتفاع آخرین نقطه طاق‌های قوسی شکل در محل تیزی تا سطح رودخانه حدود ۷ متر می‌باشد. فاصله بین هر پایه با پایه دیگر ۶ متر بوده که در ضلع جنوبی و در قسمت مخالف جریان آب دارای سیل برگردان می‌باشد. طول این پل تاریخی و دیدنی ۱۲۰ متر و عرض آن ۴۰/۶ متر است.

پل دوازده چشمه بر اثر عوامل طبیعی از جمله زلزله و یا طغیان رود هراز چندین بار آسیب دیده و بازسازی شد از آنجا که تاریخ ساخت آن دقیقاً مشخص نیست زمان نخستین مرمت آن نیز مشخص نیست، ولی این احتمال وجود دارد که نخستین مرمت در دوره شاه عباس صفوی باشد، چون عده‌ای از طرز ساختمان و تنگی پل آن را از بناهای قبل از صفویه می‌دانند که در دوره شاه عباس تعمیر شده است.

مصالح اصلی این بنا آجر و ملات گچ و آهک است، عده‌ای نیز تنها آجر را مصالح این بنا می‌دانند.

در حال حاضر زیر سه دهنه از طاق‌های آن آب جریان دارد و فضای بازی که زیر پل وجود دارد، در سال‌های اخیر تبدیل به پارک و فضای سبز شده و در زیر دو دهنه در سمت غرب پل، جاده‌ای آسفالته برای عبور و مرور درست شده است.

پل معلق، پلی با قدمت ۸۰ ساله در آمل

در کنار پل دوازده چشمه در قسمت جنوب، پل جدید قرار دارد که در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است و به آن پل معلق می‌گویند این پل قوسی از جمله بناهایی است که کاربری گردشگری دارد.

این پل در سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ توسط مهندسان آلمانی برای متصل کردن غرب و شرق شهر آمل بر روی رودخانه هراز بنا شد. پل معلق با توجه به اهمیت امنیت ساکنان شهر آمل در برابر سیلاب رودخانه هراز به گونه‌ای ساخته شده که حتی اگر سیلاب پایه‌های آن را تخریب کند، کمان‌هایی که روی پل وجود دارد باعث می‌شود تا خود پل فرو نریزد و تخریب نشود.

از این پل تاریخی به عنوان یکی از نخستین نمونه پل‌های بزرگ و جدید ایران یاد می‌شود که در سوم اسفند ماه سال ۱۳۵۳ با شماره ۱۵۲۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

منبع tasnimnews

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مطالب مرتبط

هفت آبشار
هفت آبشار تیرکن | آبشارهای هفتگانه در دل جنگل های مازندران
هموک
هموک یا ننوی مسافرتی چیست و چه موقع استفاده می شود

همراه ما باشید

Instagram
Telegram

جستجو در سایت

مازندران روی نقشه

تازه های دانستنی های سفر

تصاویر تصادفی

هفت آبشار درازکلا
فهرست