پل محمدحسن خان ، یکی از آثار تاریخی در شهرستان بابل است که قدمت آن به اوایل حکومت کریم خان زند بازمیگردد. این اثر به دلیل احداث آن توسط جد «آقا محمدخان قاجار» محمدحسن خان ، پس از پیروزی بر «کریمخان زند» و تصرف شهر بابل و نیز دیگر نقاط مازندران، برای قدردانی از مردم بابل، این پل را روی رودخانهی بابل احداث کرده است.
پل محمدحسنخان پلی قدیمی است که از روی رودخانه بابلرود در شهر بابل میگذرد. این پل از آثار دوره قاجاریان است که به جای پل قدیمیتری ساخته شدهاست. به نوشته تاریخ بیهقی، در دوره غزنوی در این محل پلی چوبی وجود داشتهاست، که به نوشته تاریخ طبرستان ابن اسفندیار، بعدها به دستور نصیرالدوله شاه غازی «زر به خروارها ریخته شد و پارو در میان زد و … پلی از خشت و آهک بنا کردند».
این پل در ۲ کیلومتری مرکز شهر بابل و در جنوب قرار دارد و اطراف آن متشکل از ۵ محله شامل شهرک شهید چمران، شهرک فرهنگیان، محله سرپل محمدحسنخان بخش دو و سه و محله سر پل محمدحسن خان بخش مرکزی است.
در اوایل حکمرانی کریمخان زند، به سال ۱۱۴۶، محمدحسن خان قاجار جد آغامحمدخان قاجار، که شهر بارفروش (شهر بابل فعلی) و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده و در جنگ بر کریمخان زند پیروز شدهبود به پاس قدردانی از مردم بابل، با صرف هزینه ۱۲۰۰۰ تومان بر روی رودخانه بابل، پل بزرگی احداث کرد که تا امروز باقی مانده و به پل محمدحسن خان معروف است. این پل دارای هفت چشمه (طاق) اصلی و دو چشمه فرعی است که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است. این پل با طول ۱۴۰ متر و عرض ۶ متر، یکی از پلهای مهم استان از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی بهشمار میآید.
تا سال ۱۳۴۳ارتباط بابل و آمل از طریق پل محمدحسن خان ممکن بود تا اینکه در همین سال راه جدیدی که از سوی غرب شهر آغاز میشد ساخته شد، اما با این که سالیان زیادی از قدمت این پل میگذرد کماکان پابر جاست و ماشینهای سنگین از آن عبور میکنند، که این امر با خود انتقادهایی را هم به دلیل صدماتی که میتواند به این اثر ملی وارد کند به همراه داشتهاست.به همین منظور و به دلیل قابلیت عبور تنها یک باند سوارهرو و ترافیک سنگین بر روی پل محمدحسن خان و به دلیل حجم ترافیک سنگین در محور قدیم بابل به آمل چندی پیش معاونت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و ترابری تصمیم به ایجاد پلی بتنی یکطرفه در کنار پل قدیمی موجود گرفت، که اکنون در حال استفاده میباشد.
پل محمدحسن خان بزرگترین راه ارتباطی بخشهای گتاب، بندپی شرقی و بندپی غربی شهرستان بابل نیز میباشد. این پل پیش از این یکبار به وسیلهٔ رضاشاه پهلوی مرمت شدهاست. یکی از موارد شاخص این پل معماری صفوی بنا و استفاده از سفیده تخممرغ (البته به گفته برخی زرده تخممرغ و ساروج) در ساخت آن است. این اثر در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
منبع wikipedia